Thursday, November 7, 2013

Bilakah waktu, di manakah tempat dan siapakah yang mustajab doa

Bismillahirrahmanirrahim
Alhamdulillahirabbilálamin
Washolatuwassalam ála asyrafilanbiyaiwalmursalin wa''alaalihi wasahbihi ajamain

Kita sebagai hamba Allah sentiasa dalam keadaan memerlukan dan bergantung hanya kepadaNya setiap saat detik waktu. Seperti dalam Surah Al Ikhlas, ayat 2: 
A002
"Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat"

Justeru, telah diajarkan kepada kita untuk berdoa dan memohon hanya kepadaNya bagi sebarang keperluan kita baik secara umum atau khusus. Dalam kita berdoa, lebih elok sekiranya kita mengetahui akan ketika/waktu yang mustajab untuk berdoa menurut hadith Nabi SAW untuk dimanafaatkan. Di samping   waktu mustajab, terdapat juga tempat-tempat mustajab untuk berdoa. Tambahan lagi, pada masa kita berdoa untuk sebarang hajat, kita juga boleh meminta orang-orang yang diriwayatkan mustajab doanya oleh hadith Nabi untuk mendoakan kita.

Waktu/ketika mustajab doa:
1. Antara azan dan iqamah
2. Ketika akan memulai solat dan sesudahnya
3. Ketika sujud dalam solat
4. Ketika 'ítidal akhir dalam solat
5. Ketika antara waktu zohor dan asar
6. Ketika waktu asar dan maghrib
7. Pada waktu asar hari Jumaat
8. Pada hari Jumaat dan malamnya
9. Ketika di tengah malam
10.Ketika sepertiga akhir malam dan waktu sahur
11.Ketika khatam Al Quran
12.Ketika hujan 
13.Pada bulan Ramadhan, terutama malam Lailatulqadar
14.Pada malam pertama hari Raya Aidilfitri
15.Pada malam pertama Hari Raya Haji
16.Ketika khatib duduk antara dua khutbah
17.Ketika khatib turun dari mimbar
18.Pada Hari Arafah, terutamanya di Arafah
19.Ketika berhadapan dengan musuh di medan perang
20.Ketika melihat Kaabah
21.Ketika melihat Masjid Rasulullah SAW
22.Ketika melakukan tawaf

Tempat-tempat mustajab doa:
1. Di pintu Kaabah, dalam Kaabah
2. Di Multazam
3. Di telaga Zam Zam
4. Di belakang makam Nabi Ibrahim
5. Di atas Bukit Safa dan Marwah
6. Di Makam Rasulullah SAW
7. Di Muzdalifah
8. Di Mina
9. Di Jamrah ketiga

Orang-orang yang mustajab doa:
1. Doa ibu bapa kepada anak-anak
2. Doa anak-anak soleh untuk ibu-bapa
3. Doa orang yang teraniaya atau dalam kesusahan
4. Doa seorang sahabat untuk sahabatnya tanpa diketahuinya
5. Doa orang yang sedang dalam musafir
6. Doa orang yang berpuasa sehingga berbuka
7. Doa pemimpin yang adil

Mari kita sama-sama manafaatkan peluang yang diberikan oleh Allah kepada kita untuk meraih makbul dalam doa-doa yang kita panjatkan. Sebagai seorang yang berakal sejahtera, kita tidak sekali-kali akan mensia-siakan kesempatan yang diberikan, bahkan akan berusaha supaya dapat berada dalam ketika atau tempat-tempat yang telah disebutkan untuk kita memohon dan berdoa dengan khusyuk dan yakin dimakbulkan Allah. Kita juga tidak perlu segan untuk meminta orang-orang yang disebutkan sebagai makbul doanya terutamanya ibu-bapa kita, mendoakan sebarang kebaikan atau hajat yang kita inginkan. Sebagai ibu-bapa, seharusnya kita sentiasa mendoakan kebaikan untuk anak-anak kita di dunia dan lebih-lebih lagi di akhirat. Hindarkan daripada mengeluarkan kata-kata tidak baik seperti maki hamun kepada anak-anak kita, dikhuatiri ianya akan jadi doa yang dimakbulkan, nauzubillah. Meskipun ada perbuatan atau perkataan anak-anak yang kurang disenangi, tetap maafkan mereka dan doakan kebaikan untuk mereka.

Masih ingat lagi ketika mengandungkan anak-anak dahulu, boleh dikatakan saya tidak pernah lupa meminta ibu bapa dan suami mendoakan kesejahteraan dan keselamatan kedua-dua ibu dan anak dalam kandungan dan dipermudahkan proses melahirkan. Setiap hari Jumaat, dipesankan kepada suami agar menggunakan waktu antara dua khutbah untuk memanjatkan doa. Alhamdulillah, semua kehamilan dan kelahiran anak-anak saya Allah permudahkan. Mungkin ini boleh dikongsikan dengan ibu-ibu yang mengandung.

Elok kita manafaatkan waktu kita bermusafir untuk berdoa dan memohon apa saja kebaikan yang kita hajatkan. Sekiranya ahli keluarga kita, sahabat dan sebagainya yang bermusafir, minta mereka tolong mendoakan kita. Saya sering berpesan kepada anak-anak supaya tidak lupa berdoa untuk diri mereka dan yang lain-lain juga ketika bermusafir. Semoga Allah bimbing kita untuk sentiasa bergantung hanya semata kepadaNya dan menjadikan kita di kalangan orang yang makbul doanya, aamin ya rabbul'alamin. 


Lahaulawalaquwwataillah




No comments:

Post a Comment

Bismillahirrahmanirrahim Alhamdulillah, setelah hampir sedekad berkhidmat kepada penghuni penghuni rumah kami, akhirnya unit unit 'sho...