Monday, March 13, 2017

Manusia dicipta untuk menyembah dan mengibadati Allah SWT



Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah, setelah sekian lama blog ini tidak dikemaskini, dengaan izinNya insya Allah ingin dicoretkan di sini terutamanya bagi peringatan diri sendiri. Untuk apa Allah SWT menciptakan kita yang bergelar manusia. Dengan itu, mudah mudahan kita sedar dan dapat mengarahkan niat dan amal perbuatan kita kepada mencapai tujuan sebenar tersebut, insyaa Allah.

Dalam Surat az- Zariyat (ayat 56), terjemahannya seperti berikut:

Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.

Jelas daripada ayat ini bahawa tujuan sebenar Allah SWT menciptakan kita manusia ini adalah untuk menyembah dan beribadat kepadaNya. Begitu juga tujuan diciptakanNya jin.

Oleh itu, dalam apa jua keadaan dan pekerjaan yang perlu kita lakukan dalam melalui kehidupan di dunia ini, semoga dapat kita mengarahkan kompus hidup kita ke arah matlamat atau tujuan yang telah ditetapkan oleh allah SWT. Luruskan niat kita dalam apa sahaja aspek hidup kita iaitu fizikal, mental dan spiritual adalah semata mata dalam kerangka yang telah ditentukan iaitu bagi mmenyembah dan beribadat kepadaNya semata mata. 

Andaikata kita mempunyai tujuan selain daripada yang telah disebutkan, maka tersasar jauh kita daripada tujuan yang Allah SWT telah tetapkan. Setinggi mana pun kejayaan yang dicapai serta mendapat pengiktirafan semua manusia, sekiranya semata mata mencapai tujuan diri kita sendiri, keperluan keluarga atau masyarakat bahkan dunia sekalipun, tetap tidak bermakna sekiranya tidak diniatkankan dan dilaksanakan secara amaliah dalam konteks menyembah dan mengibadati Allah SWT Tuhan Pencipta kita dan segala isi alam ini, samada yang ghaib dan yang nyata.

Allahumma Ya Rabb, bantulah kami untuk sentiasa meluruskan niat kami dalam apa saja amalan pekerjaan kami agar sentiasa dapat mengarahkannya dan tidak lupa kerana  semata mata menyembahMu dan mengibadatiMu. Allahumma aamiin Ya Rabb.






No comments:

Post a Comment

Bismillahirrahmanirrahim Alhamdulillah, setelah hampir sedekad berkhidmat kepada penghuni penghuni rumah kami, akhirnya unit unit 'sho...