Thursday, January 31, 2013

Sabda Rasulullah SAW: hiduplah di dunia ibarat seorang musafir...



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Alhamdulillahirobbilálamin. 
Allahumma solliála Muhammad waála alihi wasohbihiwasallam.

Kitab Hadith 40 mengandungi koleksi hadiths yang disusun oleh Imam Nawawi r.a. terdapat sebanyak 42 hadith semuanya. Hadith yang ke 40 ialah:

Hadis diriwayatkan oleh al-lmam al-Bukhari.
Daripada lbnu 'Umar r.a. رضي الله عنهما beliau berkata: Rasulullah SAW telah memegang bahuku seraya bersabda: Hiduplah engkau di dunia seolah-olah engkau seorang perantau atau musafir lalu. lbnu 'Umar r.a. pernah berkata: Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

Hadith ini mengandungi wasiat penting Rasulullah SAW yang disampaikan baginda secara sangat berhemah dan berkesan.

Syurga adalah kampung halaman asal manusia (Nabi Adam AS dan Siti Hawa). Dunia bukanlah tempat tinggal abadi bagi manusia. Memang sepatutnya kita merindui dan bercita-cita untuk kembali ke kediaman asal yang penuh kenikmatan.   Di dunia kita ibarat musafir yang seharusnya sentiasa sedar dan tidak terpedaya dengan kehidupan dunia sehingga melupakan akhirat destinasi akhir yang dituju. Justeru, manafaatkan masa dan peluang semasa di dunia dengan sebaik-baiknya.

Perlunya kita menjalankan syariat yang diwajibkan dan menjauhi segala larangan Allah. Sekiranya terlalai atau tersalah langkah, cepat-cepat beristighfar dan bertaubat dan mohon ampunan dan rahmatNya. Mudah-mudahan kita kembali ke kampung akhirat dengan selamat dan mendapat keredhaanNya. (Semata-mata dengan rahmatNya jua)...amin..

No comments:

Post a Comment

Bismillahirrahmanirrahim Alhamdulillah, setelah hampir sedekad berkhidmat kepada penghuni penghuni rumah kami, akhirnya unit unit 'sho...