Friday, February 1, 2013

Al-Ghuroba: Beruntungnya golongan ini....



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Alhamdulillahirobbilálamin.
AllahummasolliálaMuhammad waálaalihi wasohbihi wasallam.

Sungguh beruntungnya golongan "ghuroba''. Mudah-mudahan kita dapat termasuk dalam golongan tersebut.

Siapakah golongan ghuroba tersebut?
Rasulullah SAW bersabda "Sesungguhnya Islam bermula dengan keadaan asing dan akan kembali asing sebagaimana awalnya, maka beruntunglah orang-orang asing (al-Ghuroba)" (Hadith riwayat Muslim).

Seseorang bertanya: "Siapakah orang asing tersebut Ya Rasulullah? Jawab baginda "Orang-orang salih yang berada di antara orang-orang jahat yang jumlahnya banyak sekali. Yang menentang mereka lebih banyak daripada yang mengikut" (HR Ahmad)

Dalam hadith lain yang diriwayatkan oleh Thabrani, siapakan orang-orang asing tersebut Ya Rasulullah? "Orang-orang yang selalu memperbaiki (islah) di saat manusia dalam keadaan rosak".

Daripada Anas RA: Rasulullah bersabda "Akan datang kepada umatku suatu zaman di mana orang yang berpegang kepada agamanya laksana menggenggam bara api" (HR Tirmidzi).

Kalau begitulah yang digambarkan oleh Rasulullah SAW, maka memang sangat sedikit umat baginda akhir zaman yang benar-benar berpegang pada Islam. Saban waktu mereka perlu berhadapan dengan golongan yang lebih besar yang tidak mahukannya. Memanglah nampak terasing golongan yang kuat berpegang kepada Islam dan mengamalkan sunah dalam arus masyarakat yang tidak menghiraukannya lagi. 

Justeru, kita mohon bersungguh-sungguh kepada Allah untuk diberikan kekuatan agar dapat istiqamah dalam berpegang kepada agama Islam yang sebenar-benarnya. 

Lahaulawala quw wataillabillahiláliyilázim (Tidak ada daya dan kekuatan melainkan dengan pertolongan Allah). 
Hanya pertolonganMu yang kami harapkan Ya Allah, perkenankanlah Ya Allah amin...



2 comments:

  1. Subhanallah, Tahniah ... Saya ijin link kan di blog saya di www.solospiritislam.com boleh ? semoga Allah terus mengalirkan ilham dan memberkahkan keluarga kak Maya. amiin

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah. Terima kasih Ustaz. Secara langsung atau tidak Ustaz telah turut memberikan motivasi kepada saya untuk memulakan 'menulis'. Jazakallah khairan kathira.

    ReplyDelete

Bismillahirrahmanirrahim Alhamdulillah, setelah hampir sedekad berkhidmat kepada penghuni penghuni rumah kami, akhirnya unit unit 'sho...