Saturday, March 2, 2013

Mohon Allah kurniakan Hikmah (Kebaikan Yang Sangat Banyak)

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Alhamdulillahirobbilálamin
Allahumma solliálaMuhammad waála alihi wasahbihiwasallam

Semoga Allah SWT sentiasa memberkati kita dalam kita menjalani musafir kehidupan dan selagi diizinkanNya menghirup udara di bumi milikNya ini. Segala sesuatu yang kita jalani dan nikmat yang diperolehi hanyalah semata-mata kurniaanNya, Alhamdulillah.

Allah SWT yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang berulang-ulang kali menyatakan tentang nikmat kurniaanNya yang wajib disyukuri oleh hamba-hambaNya. Tentang kurniaanNya,  Allah SWT menerangkan sesuatu yang apabila dikurniakan kepada hambanya adalah sebenar-benarnya "suatu kebaikan yang yang banyak". Firman Allah dalam Surah Al Baqarah (2:269)

A269

Terjemahannya: Allah memberikan hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmah itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pelajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya'.
(He granteth wisdom to whom He pleased; and he to whom wisdom is granted receiveth indeed a benefit overflowing; but none will grasp the Message but men of understanding).

Perkataan hikmah di dalam Al Quran disebut sebanyak 20 kali. Terdapat beberapa maksud ''hikmah'' berdasarkan dalil-dalil daripada Al Quran yang dikemukan oleh para pentafsir: antaranya ialah kenabian; syariat-syariat (tentang halal dan haram) ;  pengetahuan mendalam tentang al Quran (sebahagian besar penafsir berpandangan begini); sampainya kepada hakikat pesanan Tuhan dalam ucapan dan perbuatan; pengetahuan agama yang luas; pemahaman dan penerimaan yang benar daripada agama; termasuklah pendapat Allamah Thaba-thabai RA yang menyeluruh yang merangkumi semua pendapat yang lain (ruj. Islam quest.net).

Berkaitan dengan hikmah, Rasulullah SAW bersabda "Al Hikmah adalah barang yang hilang dari orang mukmin, maka di mana saja ia didapati, dia adalah orang yang paling berhak terhadapnya (riwayat At Tirmidzi). Dapat difahamkan daripada ini bahawa hikmah merujuk kepada sesuatu yang membawa kebaikan dan manafaat termasuklah apa jua bidang ilmu yang membawa kesejahteraan hidup manusia.

Lantaran mengetahui betapa banyaknya kebaikan di sebalik kurniaan hikmah oleh Allah SWT, seharusnya menjadi cita-cita dan impian setiap kita untuk mendapatkannya. Al Quran menyatakan bahawa Allah mengurniakan hikmah  kepada para nabi, antaranya:A113

Terjemahannya: Dan kalaulah tidak kerana limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepadamu (wahai Muhammad ), nescaya berhasillah cita-cita segolongan daripada mereka yang bertujuan hendak menyesatkanmu, padahal mereka tidak akan menyesatkan melainkan dirinya sendiri; dan juga mereka tidak akan dapat mendatangkan mudarat kepadamu sedikit pun; dan (selain itu) Allah menurunkan kepadamu Kitab (Al Quran) serta Hikmah (pengetahuan yang mendalam), dan telah mengajarkanmu apa yang engkau tidak mengetahuinya. dan adalah kurnia Allah yang dilimpahkanNya kepadamu amatlah besar (An Nisaa' 4:113).

Dalam Surah An Anbiyaa' (21:79) 
A079

Terjemahannya: Maka Kami beri Nabi Sulaiman memahami hukum yang lebih tepat bagi masalah itu; dan masing-masing (dari mereka berdua) Kami berikan hikmat kebijaksanaan dan ilmu (yang banyak); dan Kami mudahkan bagi gunung ganang dan unggas memuji Kami bersama-sama Nabi Daud; dan adalah Kami berkuasa melakukan semuanya itu.

Nabi Ibrahim AS, yang sememangnya dikurniakan hikmah oleh Allah sebagai seorang Nabi, namun baginda tetap berdoa kepada Allah memohon dikurniakan akan hikmah seperti dalam Surah as Syu'ara (26:83)A083

Terjemahannya: Wahai Tuhanku, berikanlah daku hikmah (pengetahuan agama), dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh.

Mari kita sama-sama berdoa kepada Allah agar dikurniakan kita dengan hikmah dalam kita menjalani setiap detik kehidupan di dunia ini. Doa seperti yang pernah diucapkan oleh Nabi Ibrahim AS seperti di atas boleh kita jadikan doa amalan kita, begitu juga dengan ayat 79 Surah An Anbiyaa seperti tertulis di atas. Semoga Allah berkenan mengurniakan kita dengan 'kebaikan yang sangat banyak", amin... Ya Rabb.

Lahaula wala quwwatailla billahiláliyilázim

Wassalam. 


Rujukan:

Surah.My tafsiran Al Quran Bahasa Melayu 

No comments:

Post a Comment

Bismillahirrahmanirrahim Alhamdulillah, setelah hampir sedekad berkhidmat kepada penghuni penghuni rumah kami, akhirnya unit unit 'sho...