Tuesday, February 26, 2013

Munajat (Tasawuf Moden oleh Prof Dr Hamka)

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Alhamdulillahirobbilálamin
Allahumma solliálaMuhammad waála alihi wasahbihiwasallam

Petikan daripada "Munajat"  Allahyarham Buya Prof  Dr Hamka dalam buku "Tasawuf Moden":


Ilahi!
  • Sudah kudengar segala seruan yang disampaikan kepadaku, maka timbullah minat dalam hatiku hendak mengerjakan seruan-Mu, perintah untuk kebahgiaanku. Aku mengaku bahawa semuanya untuk kemaslahatan dan kesucianku. Tetapi kedha'ifan dan kelemahanku selalu mendorongku ke jalan yang tidak Engkau sukai.
  • Tuhanku! Dosa yang aku kerjakan, amat kecil bila dibandingkan dengan besarnya keampunan-Mu. Kalau Tuhan hendak mencelakakanku, gelap jalan yang aku tempuh dan tak seorangpun yang kuat kuasa mempertahankan aku. Kalau Tuhan hendak memberi aku malu, maka terbukalah rahsiaku, walaupun bagaimana aku menyembunyikannya. Kerana itu, ya Tuhanku, sempurnakan awal hikmah-Mu sampai ke hujungnya, dan jangan Tuhan cabut apa yang telah diberikan.
  • Ya Tuhan yang telah memberi aku pakaian cinta, yang selamanya tiada luntur dan usang.
  • Tuhan yang menjaga aku di dalam perjalanan dan diam, berilah aku sedikit cahaya pun jadilah, dari Nur-Mu!
  • Dengan ingat akan Engkau, oh Tuhanku, aku beroleh nikmat. Orang yang berjalan di luar garis-Mu, tersesat dan terpencil.
  • Aku yakin keluasan ilmu-Mu. Engkau tahu apa yang tersimpan di hatiku.
  • Ilahi! Amat banyak kesalahanku, aku sia-sia dan lalai, padahal anugerah-Mu meliputi diriku.
  • Aku sembunyikan dosaku daripada mata makhluk, padahal Engkau selalu melihat dan memperhatikannya. Dalam pada itu, Tuhan sedia pula mengampuni.
  • Demi kebesaran-Mu! Sejahat-jahat makhluk-Mu, tidak ada yang tak merasa jahat kejahatannya yang dikerjakan. Tetapi dia lemah dan dungu sebab itu Engkau ampuni dia.
  • Aku ini dungu hai Tuhan, ampuni aku! 

Ilahi!
  • Sudah amat jauh tersesat perjalananku. Sekarang aku pulang kerana aku tahu, tiap-tiap aku bersalah, dengan nikmat jua Tuhan balasi.


  Kata orang enak sekali berkenalan dengan Raja dari segala 
  Raja. Yang tiada menutup pintunya pada setiap     
  orang  yang hendak menghadap!

 Hatiku telah bergembira, kerana Engkaulah tujuan   
 perjalananku. Tuhan yang menanggung segala 
 perbekalanku. Tuhanku! Maha Besar Engkau!



No comments:

Post a Comment

Bismillahirrahmanirrahim Alhamdulillah, setelah hampir sedekad berkhidmat kepada penghuni penghuni rumah kami, akhirnya unit unit 'sho...